Standaryzacja wyników zawodów makiet F4H-P
Po ubiegłorocznych zawodach i dyskusji na stronie www.rcplock.pl zmianie uległa punktacja oceny statycznej. Zmniejszyła się waga oceny rzutów, a zwiększyła za kolorystykę i oznakowanie. Zmniejszono premię za wykonanie modelu od podstaw do 20%, a pozostałe premie usunięto. Z tak zmienionym regulaminem zostały rozegrane pierwsze w tym roku zawody w Płocku.
Podczas dyskusji zaproponowałem standaryzację oceny statycznej i oceny za loty. Stanęło jednak na tym, że punktacja w 2017 roku będzie liczona jak uprzednio, czyli bez standaryzacji, a do sprawy wrócimy po sezonie. W tym artykule zostaną porównane wyniki liczone obydwoma sposobami na podstawie wyników uzyskanych w maju w Płocku.
Ocena statyczna:
W klasie F4C rozgrywanej wg przepisów FAI maksymalna ocena jaką mogą przyznać 3 sędziowie wynosi 3000 punktów. Dotyczy to zarówno oceny statycznej jak i oceny lotów. Po wprowadzeniu standaryzacji zwycięzca oceny statycznej i kolejki lotów otrzyma po 1000 punktów, a pozostali proporcjonalnie do zwycięzcy.
W klasie F4H maksymalna ocena statyczna otrzymana od trójki sędziów wynosi 1500 punktów. Zwycięzca tej oceny będzie miał przyznane 500 punktów.
A jak to byłoby w F4H-P? Otóż, gdyby zawodnik otrzymał podczas oceny statycznej od wszystkich sędziów ocenę 10 to uzyskałby 750 punktów, a gdyby do tego wybudował model od podstaw otrzymałby 20% premię, czyli dodatkowe 150 punktów. W sumie teoretycznie można otrzymać 900 punktów. Po standaryzacji 900/3 = 300 punktów. Te 900 punktów odniesione do 3000 punktów za loty daje współczynnik 900/3000=0,3. Zwycięzca oceny statycznej otrzymałby 300 punktów, a pozostali proporcjonalnie mniej zależnie od uzyskanej oceny sędziowskiej. Dla zilustrowania rozwiązania konkretny przykład. Najlepszą ocenę statyczną otrzymał Tiger Moth Zbigniewa Mikołajewskiego – 605 pkt. Po standaryzacji maiłby na swoim koncie 300 punktów. Cirrus Artura Borowskiego otrzymał od sędziów 408 punktów. Po standaryzacji na jego koncie zapisano by 408/605*300 = 202 punkty.
Ocena lotów:
Zwycięzca każdej kolejki lotów ma po standaryzacji przyznane 1000 punktów, pozostali proporcjonalnie mniej. Najlepszą ocenę w pierwszej kolejce lotów otrzymał Sławomir Sosnowski – 2122,5 pkt. Po standaryzacji byłoby 1000 pkt. Jan Kłodaś otrzymał w tej kolejce 1697,5 pkt. Po standaryzacji 1697,5/2122,5*1000=800 punktów. Zwróćmy wagę, że te 1000 punktów ma zwycięzca kolejki lotów niezależnie od wyniku jaki uzyska. Jeśli warunki będą niekorzystne, to ilość punktów sędziowskich w danej kolejce może być mniejsza niż w innych. Z drugiej strony zwycięzca oceny statycznej (300 pkt) i dwóch kolejek lotów (średnia z 2 x 1000 pkt.) otrzyma łącznie 1300 punktów i zostaje zwycięzcą zawodów niezależnie od wyników sędziowskich trzeciej kolejki. Innymi słowy nie musi startować w trzeciej kolejce bo wyniku już nie poprawi. Wszyscy pozostali natomiast mają szansę poprawić swój wynik w kolejce trzeciej.
Poniżej zamieszczono tabelę wyników przeliczoną wg zasad standaryzacji. Wg niej miejscami zamienili by się zawodnicy sklasyfikowani na 4 i 5 oraz 6 i 7 miejscu.
Tabela wyników według aktualnej punktacji (Zaznaczono pozycje, które uległy by zmianie)
Loty |
||||||
Imię i Nazwisko | Model | O. statyczna | I Kolejka | II Kolejka | Wynik Lotów | Wynik |
Sosnowski Sławomir | Moth Minor | 490 | 2122,5 | 2187,5 | 2155 | 2645 |
Piękoś Bartłomiej | F4U Corsair | 463 | 1974,5 | 2134,5 | 2055 | 2518 |
Liśkiewicz Krzysztof | Piper Cub | 315 | 1936,5 | 2209 | 2073 | 2388 |
Borowski Artur | Cirrus SR22T | 408 | 1787 | 2143,5 | 1965 | 2373 |
Kłodaś Jan | Carbon Cub SS | 447 | 1697,5 | 2150 | 1924 | 2371 |
Stan Jarosław | P51 – Mustang | 298 | 1710 | 2251,5 | 1981 | 2279 |
Śliwa Bohdan | Spacewalker | 325 | 1806 | 2098,5 | 1952 | 2277 |
Mikołajewski Zbigniew | Tiger Moth | 605 | 1318 | 1508,5 | 1413 | 2018 |
Łożyński Robert | Fly Baby | 559 | 1813,5 | 891,5 | 1353 | 1912 |
Łangowski Jan | AN-2 | 275 | 1601,5 | 1582,5 | 1592 | 1867 |
Hlebowicz Marek | ME BF-109 F2 | 357 | 1759,5 | 0 | 880 | 1237 |
Gąsiorowski Marian | Tiger Moth | 240 | 599,5 | 613 | 606 | 846 |
Pielaciński Jerzy | Catalina | 285 | 0 | 0 | 0 | 285 |
Tabela wyników według standaryzacji (Zaznaczono pozycje, które uległy by zmianie)
Imię i Nazwisko | O. statyczna | I kolejka | II kolejka | Wynik |
Sosnowski Sławomir | 243 | 1000,0 | 971,6 | 1228,8 |
Piękoś Bartłomiej | 230 | 930,3 | 948,0 | 1169,2 |
Liśkiewicz Krzysztof | 156 | 912,4 | 981,1 | 1102,8 |
Borowski Artur | 202 | 841,9 | 952,0 | 1099,0 |
Kłodaś Jan | 222 | 799,8 | 954,9 | 1099,4 |
Stan Jarosław | 148 | 805,7 | 1000,0 | 1050,9 |
Śliwa Bohdan | 161 | 850,9 | 932,0 | 1052,5 |
Mikołajewski Zbigniew | 300 | 621,0 | 670,0 | 945,5 |
Łożyński Robert | 277 | 854,4 | 396,0 | 902,2 |
Łangowski Jan | 136 | 754,5 | 702,9 | 864,7 |
Hlebowicz Marek | 177 | 829,0 | 0,0 | 591,5 |
Gąsiorowski Marian | 119 | 282,4 | 272,3 | 396,4 |
Pielaciński Jerzy | 141 | 0,0 | 0 | 141,0 |
Następne rozważania przeprowadzimy po kolejnej edycji zawodów, która zostanie rozegrana 16 września 2017 roku na lotnisku we Włocławku.
Stanisław Maciąg